Wéér meer webshops dan fysieke winkels
Begin 2023 telde we in Nederland 82.124 fysieke winkels tegen 84.103 online winkels. Het aantal webshops is sinds 2010 ruim verzesvoudigd terwijl er elk jaar meer fysieke winkels sluiten dan dat er geopend worden. Begin 2024 staat de teller van het aantal webshops alweer op 91.640.
Hoewel de ontwikkeling nog volop in beweging verwacht men niet dat de winkels uit het straatbeeld zullen verdwijnen. Beide verkoopkanalen komen tegemoet aan een vaak afwisselende behoefte bij consumenten. Wat de aantallen vertellen zegt echter niets over de omzetten van de verkoopkanalen.
Verschillende behoeften
Winkels die zowel fysiek als online aanwezig zijn combineren verschillende behoeften en onderscheiden zich daarmee in positieve zin. Zo vergroot de aanwezigheid in een winkelstraat de geloofwaardigheid van een webwinkel. Dit was een van de redenen waarom winkels die uitsluitend online actief waren, óók fysieke winkels openden. Een andere reden is dat het fysieke klantencontact waarbij een betere advisering mogelijk is, weer leidt tot minder retourzendingen. Een vermindering van de totale kosten dus.
Omzet
Hoewel het aantal webwinkels in vergelijking fysieke winkels nu groter is, laat de omzetten van beide kanalen iets heel anders zien. Schattingen van het CBS over 2020 tonen dat de omzet van 32 miljard bij webshops nog mager afsteekt bij de 132 miljard omzet die de fysieke winkels maakten dat jaar.
Bron: NRC