Medusa.nl ALTIJD EEN PASSENDE WEBOPLOSSING

Cookies sluiten interessante doelgroepen buiten

Cookies sluiten interessante doelgroepen buiten

 

In Nederland weigert 40% van de online consumenten cookies en tracking wanneer dit mogelijk is. Bij lastige cookiewalls probeert nog steeds 27% actief, adverteerders buiten de deur te houden. Dit alles blijkt uit onderzoek van Opt Out Advertising hiernaar.

 

No-consent campagnes

Opvallend is dat consumenten die cookies weigeren vaak hoogopgeleid zijn en een hoog inkomen hebben: een doelgroep die juist aantrekkelijk is voor adverteerders. Dit patroon is zichtbaar bij alle leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat campagnes zonder cookies, zogenaamde no-consent* campagnes, vaak betere resultaten boeken dan campagnes die zich richten op geprofileerde doelgroepen. Dit druist in tegen de gangbare opvatting dat gepersonaliseerde profielen waardevoller zijn voor adverteerders.

 

De bereidheid om cookies te accepteren verschilt per type website. Op lifestyle- en nieuwssites is de toegevoegde waarde van cookies voor de gebruiker vaak onduidelijk, waardoor zij minder snel akkoord gaan. Dit vormt een uitdaging voor websites die sterk afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten gebaseerd op tracking.

 

Positieve commerciële resultaten no-consent campagnes

Daarnaast heerst er nog veel onduidelijkheid over de wetgeving rond cookies. Hoewel Google technisch in staat is om third-party tracking in Chrome uit te schakelen, blijkt dit commercieel lastig. Tegelijkertijd blijft Europese wetgeving expliciete toestemming vereisen voor het verzamelen van persoonsgegevens via cookies.

Voor marketeers is het een uitdaging om no-consent strategieën te integreren, omdat deze ‘grijze profielen’ moeilijk meetbaar zijn. Toch tonen de positieve commerciële resultaten van no-consent campagnes aan dat het loont om deze onzichtbare, maar waardevolle doelgroep mee te nemen in marketingstrategieën.

 

* ) Toelichting:

No-consent campagnes zijn marketingcampagnes waarbij geen gebruik wordt gemaakt van cookies of andere persoonlijke gegevens om doelgroepen te targeten. In tegenstelling tot traditionele campagnes, die afhankelijk zijn van gebruikersprofielen en tracking, richten no-consent campagnes zich op een bredere groep zonder individuele gegevens te verzamelen. Dit kan, zoals blijkt uit het onderzoek van Opt Out Advertising, zelfs leiden tot een hoger rendement per geïnvesteerde reclame-euro.

 

https://www.emerce.nl/nieuws

https://optoutadvertising.com

 


Naar bovenkant pagina