• soms willen we iets onder de aandacht brengen, verzameling vintage fototoestellen

Soms willen we iets onder de aandacht brengen

Omdat het leuk is om te weten...

Medusa.nl ALTIJD EEN PASSENDE WEBOPLOSSING

Google opent strijd tegen opdringerige reclames

 

Google opent strijd tegen opdringerige reclames 

Door opdringerige reclames uit te filteren met een adfilter.
Google wil rustigere banners om te voorkomen dat gebruikers add-ons van derden kiezen die advertenties uitschakelen. Met ruim 60 procent van alle browsergebruikers heeft Chrome veel invloed op de advertentiemarkt. Sites hebben Chrome nodig en genereren inkomsten uit advertenties van derden op hun site. Het is dus in het belang van sites en adverteerders om zich te voegen naar de wensen van Chrome.

 

Wat is het adfilter?

Niet alle advertenties worden geblokkeerd, maar Google onderwerpt advertenties aan de eisen van de 'Better Ads Standards' van reclamestichting CBA (Coalition for Better Ads). Dit definieert verschillende advertentietypes op pc's en mobiele apparaten die het irritantste zijn van alle online advertenties.

Op de pc bekijkt Chrome 4 types:

    • Pop-ups.
    • Advertenties die automatisch video en audio afspelen
    • Prestitials die zijn voorzien van een aftellende klok
    • Grote sticky advertenties die meer dan 30% van de schermruimte in beslag nemen en meebewegen met het scrollen van de gebruiker

Op Android en iOS kijkt de Chrome naar een mix die vervelend is voor mobiele gebruikers.

Chrome beoordeelt dit niet per advertentie maar per site. Heeft een site een aantal afgekeurde advertenties dan worden álle advertenties geblokkeerd, dus niet getoond.


Hoe werkt het adfilter?
Sites krijgen vervolgens een beoordeling: succes, waarschuwing of falen. Met een waarschuwing faalt een site volgens de Better Ads Standard met een aantal advertentie-ervaringen en een sitebeheerder moet dit veranderen om vervolgens opnieuw in te dienen voor een tweede keuring.

Als je een beoordeling van falen krijgt, betekent dit dat Chrome meerdere schendingen heeft gevonden en een sitebeheerder krijgt dan 30 dagen de tijd om wijzigingen te maken en een tweede keuring aan te vragen. Na die dertig dagen gaat het adfilter automatisch aan als er geen veranderingen zijn doorgevoerd.


30 dagen filteren
Vervolgens worden advertenties tenminste 30 dagen uitgefilterd, omdat een nieuwe keuring na de eerste twee pas na 30 dagen kan aanvangen. Sites die falen worden toegevoegd aan een zwarte lijst van url's op de servers van Google. De browser gebruikt die server om een match te vinden en kijkt vervolgens in open source advertentie-identificatietool EasyList om te zien of de advertenties daar op voorkomen.
Op dat moment blokkeert de browser de requests om ads - die meestal van een third party advertentienetwerk afkomstig zijn - in te laden op de pagina.
Als er een advertentie wordt geblokkeerd, geeft Chrome daarvan een melding. Deze informeert gebruikers over de opdringerige advertenties, maar geeft hier de optie om de filtering uit te schakelen voor dit domein.


Waarom doet Google dit?
Adblockers zijn een reactie op frustrerende of opdringerige advertenties. Maar zij verkleinen de opties van uitgevers om gratis content te creëren en bedreigen de duurzaamheid van het web-ecosysteem.
Google wil de gebruikerservaring verbeteren maar Google is zelf ook adverteerder en wijst op de noodzaak om het online advertentiemodel te behouden. Behoud van omzet is een duidelijke verklaring voor deze stappen van Google en is de drijfveer om te voorkomen dat dit verdienmodel onhoudbaar wordt. Google hoopt dat de sector afstapt van opdringerige advertenties en zo de adfilter-technologie overbodig maakt.


Certificering
Uiteindelijk willen Google en CBA er naar toe dat bedrijven een certificaat kunnen verwerven dat een garantie is dat een site voldoet aan alle CBA normeringen. Voor Google is dat dan voldoende om alle advertenties door te laten. De verwachting is dat CBA daar uiteindelijk een prijskaartje aan zal hangen.


Heb je een vraag over websites?Wij helpen je graag verder, vrijblijvend en kosteloos!
Neem gerust contact met ons op.

  Bel ons op 040-7470070

  Mail ons met een vraag of... om gebeld te worden.

Zegt het
voort!

Product aanbod

Berichten

Naar bovenkant pagina