Online marketing is populair bij webwinkels
Dat blijkt uit het onderzoek `Zoekmachinemarketing in de thuiswinkelbranche 2009`, uitgevoerd door bureau Traffic Builders in samenwerking met MarketShare. De belangrijkste doelstelling voor het inzetten van online marketing is het genereren van leads (35,9%), gevolgd door de online verkoop van producten (23,3%). Voor 17,5% is het vergroten van de online zichtbaarheid het belangrijkste doel.
Van de respondenten is 62% zeer tevreden over de resultaten van zoekmachine-optimalisatie en 47,3% is tevreden over de resultaten van adverteren in zoekmachines. De financiële crisis heeft bij 76,5% van de respondenten geen invloed op de investeringen in online marketing, 64,2% zal in 2009 zelfs meer investeren in zoekmachineoptimalisatie dan in 2008. De bestedingen aan offline media blijven gelijk, en 41,8% van de webwinkels geeft dit jaar minder uit aan print media.
Brancheorganisatie Thuiswinkel.org telde begin 2008 zo`n 20.000 webwinkels in Nederland. De online consumentenbestedingen kwamen vorig jaar uit op 5,5 miljard euro. Vergeleken met 2007 is dat een toename van 25%. De reguliere detailhandel noteerde een omzetgroei van 2,7%.