Google top3 ranking-factoren: content, links en RankBrain
Zoekmachines willen snel en overzichtelijk resultaten aanbieden die het meest relevante, unieke en betrouwbare antwoord kunnen geven op een vraag of behoefte.
Dat is namelijk wat gebruikers zoeken:
1 - het antwoord op een vraag
2 - het antwoord op een behoefte
3 - of iets wat deze twee dichterbij kunnen brengen.
Wat kun je met je site daar aan bijdragen?
Snel en overzichtelijk kwalitatieve resultaten door goede content
Als bestemmingspagina’s focus hebben, snel bruikbaar zijn op diverse devices en voorzien zijn van duidelijke content ben je op de goede weg voor een future-proof website.
Hoe doe je dat?
Zorg voor gestructureerde gegevens, zodat je zoekmachines helpt bij het geven van een kwalitatief antwoord op basis van jouw expertise.
Probeer de focus te houden op individuele pagina’s, bepaal een intentie voor die pagina en probeer die zo goed mogelijk tegemoet te komen. Zorg voor unieke content, niet alleen tekstueel maar ook visueel!
Links
Zoekmachines zullen dus altijd streven naar het geven van het meest relevante resultaat dat past bij de intentie. Signalen zoals kwalitatieve backlinks (links op andere site die verwijzen naar jouw site) spelen een belangrijke rol bij het bepalen van betrouwbaarheid.
Maar ga behoedzaam te werk en kies voor kwaliteit boven kwantiteit!
Wat kun je doen?
Zorg dat de links qua onderwerp passen bij het onderwerp van je pagina. Links die niet relevant kunnen zelfs tot een negatieve waardering van Google leiden.
De individuele behoeftes steeds beter kennen: RankBrain
Behoeftes van gebruikers kennen een inspiratiefase, oriëntatiefase en koopfase.
Zoekmachines willen deze intenties goed bedienen door het geven van directe resultaten.
Richt je website dus ook zo in dat je al deze fases kunt bedienen. Gebruik de goede vaktermen, gebruik bijvoorbeeld een blog om te inspireren en maak duidelijke landingspagina’s waardoor je bezoekers de gezochte diensten of producten kunnen vinden.
In de toekomst zal er met steeds meer variabelen per gebruiker gezocht worden. Variabelen als locatie, zoekgeschiedenis, interesses, socialmedia-gebruik, eerder bezochte websites enzovoorts.
Door kunstmatige intelligentie zullen zoekmachines steeds beter kunnen bepalen wat de intentie is en waar de behoefte van een individu ligt. Dit gedeelte noemt Google ‘RankBrain’ en is een belangrijk element voor nu en voor de toekomst.
Is er nog iets aan bij te dragen?
Er moet blijvend nagedacht worden over kwaliteit van de website, passende content, lading van het merk, optimaliseren van prestaties en opbouwen van autoriteit.
Het uitbouwen van je website op basis van wat je weet, is dus altijd een goed idee. Speel bijvoorbeeld in op de latente behoeftes met een blog en gebruik een FAQ voor het beantwoorden van de belangrijkste vragen. Doe waar je goed in bent, zorg dat zoekmachines het begrijpen en bepaal per pagina wat je er mee wilt bereiken. Zo kun je ook in de toekomst een heel eind komen!
Bron: frankwatching.com